kredittkort-forbrukslan12.jpg

Søk om re:member kredittkort. 

Eff. rente 30,33 %,
15 000 kr o/ 12 mnd. Kostnad 1 717 kr. Totalt 16 717 kr.

Slik unngår du ID-tyveri

Ikke bli frastjålet identitet og penger. Få gode tips.

ID-tyveri har blitt et utbredt problem i Norge de siste årene. Flere og flere blir frastjålet egen identitet, som i neste runde gjerne blir brukt for å stikke av med pengene dine.

I de fleste tilfeller er økonomisk vinning motivet for ID-tyveri, men i noen tilfeller kan det også være et ønske om å ramme enkeltpersoner med plageri og ubehageligheter.

re:member satser på sikkerhet

”Enkelt” og ”trygt å bruke” er begrep som går igjen når kunder skal beskrive hva de setter pris på ved et betalingskort. ”Vi så gjennom våre kundeundersøkelser at sikkerhet og trygghet var veldig viktig for våre kunder. Målet var å kunne tilby markedets sikreste kortprodukt, og nå nesten to år senere kan jeg med stolthet si at det er akkurat det vi har gjort”, sier Marthe Garberg – Operations Manager i Entercard Norge, filial av Entercard Group AB.

re:member varsler deg som kunde dersom du vil sjekke noe ”mistenkelig” eller være på den sikre siden. Med en interaktiv SMS-løsning kan du kjapt bekrefte eget bruk, eller komme raskt i kontakt med kortselskapet dersom det er bruk man ikke kjenner igjen

Vern deg mot ID-tyveri

Det er mange ting du kan gjøre for å forebygge at akkurat du blir et offer for ID-tyveri. Det aller viktigste du må gjøre er å ikke oppgi personlig informasjon til ukjente på telefon, e-post eller usikre sider på nettet. Legg aldri igjen personinformasjon hos selskaper du ikke vet nok om. Passord og PIN-koder er personlige og skal aldri gis til andre.

Med re:member kort kan du selv velge PIN-kode. Les mer om smarte PIN-koder her

I tillegg kan postkassen og avfallsdunken være egnede steder for kriminelle å lete etter personopplysninger. Derfor bør du vurdere om du skal sette lås på postkassen, og pass alltid på å rive i stykker eller brenne alle dokumenter der din personlige informasjon står beskrevet.

Unngå å ha beskyttelsesverdig informasjon i lommebok eller vesker. Ha disse personlige dataene liggende på et sikkert sted hjemme. Det er også mulig å reservere seg mot at noen endrer postadressen din via nettet, og du kan kontakte Posten for å få nærmere informasjon om dette.

Heldigvis er det noen enkle grep du kan ta for å sikre deg. Les våre sikkerhetsråd

Slik vet at du er frastjålet identitet

Hvis du først er uheldig og blir utsatt for ID-tyveri, vil det alltid være lurt å være oppmerksom på signaler som tyder på at du er utsatt for et angrep. Jo tidligere slike aktiviteter oppdages, jo større er muligheten og sannsynligheten for å begrense skaden.

Du bør være på vakt hvis du mottar regninger for produkter du ikke har bestilt, eller har uventede transaksjoner på din kredittkortregning. Har du mottatt bekreftelse på kreditt eller kredittramme uten å ha etterspurt dette, eller fått varsel om mottatt adresseendring bør også varsellampene begynne å blinke. Et annet faresignal kan være at du mottar gjenspartsbrev eller kredittsjekk uten selv å ha initiert aktiviteter som gjør dette nødvendig.

Hva skal du gjøre?

Har du blitt utsatt for ID-tyveri bør du handle raskt og anmelde tyveriet til politiet snarest. Ta kontakt med alle virksomheter der du har aktiva for å sjekke omfanget av ID-tyveriet. Steng umiddelbart kontoer som har blitt utsatt for ukjente transaksjoner, og be om skriftlig bekreftelse på at stengingen er foretatt. Sørg også for å påpeke urettmessige transaksjoner umiddelbart til kreditt- og kortselskap, og følg nøye med på at postgangen går som normalt. Hvis du har mistanke om endring av adresse bør du kontakte Posten.

Sperring av re:member-kort er heldigvis mulig å gjøre hele døgnet fra hele verden. Slik går du frem hvis du skulle være uheldig å få behov for sperring

(Kilde: Datatilsynet)